Saranghae (사랑해) episode 01


Bengang dengan Pengarah Pemasaran, aku terus keluar dari bilik meeting dan menghempas pintu sekuat hati. Meninggalkan meeting yang belum lagi habis.

Kedengaran Pengarah menjerit. 'You f**king idiot, no manners!!'
'Kerja dalam Universiti nih memang macam nih, semua bodoh-bodoh belaka..fu**ing Selfish bastard!!'. Sengaja aku merungut kuat-kuat, biar semua orang dengar sambil aku beri pandangan sirius ke semua staff bahagian unit pemasaran ni.
“Lantak!! Biar lepasnih takda siapa nak kawan dengan aku, bercakap dengan aku, buat apa kawan dengan orang-orang bebal, pengampu dan mementingkan diri sendiri.” Bentak aku sekali lagi.
Rasa bingit, rasa berdesing, rimas, aku ambil keputusan keluar merokok. Aku terus merungut sambil berjalan menuju ke arah postguard.
Sehinggalah sampai disebuah taman diantara management blok dan postguard aku disapa lembut. ‘”형제,”
Aku menoleh dan memandang, lantas dia menyambung. “다나카 선생님이 당신을 만나길 부탁합니다.”
Aku terpaku.
Sambil berkerut dia menyapa lembut. “무엇을?”.
"My apologies, I am not a korean. I want to go there, will you come along?". Tanpa berfikir samada dia berbahasa Korea, Jepun mahupun Nepal dek kerana tak faham dah tak dapat menahan perasaan untuk merokok aku memberi feedback dengan pantas. Dan gadis itu cuma mengangguk, senyum dan mengekori disisi.
.......
Kami duduk dibangku kayu berhadapan dengan postguard dan aku hulur kotak Marlboro Light kepadanya, namun ditolak dengan senyuman yang manis.
'If you don't mind can i turn this cigarette on, because now I feel like I'm in a flame.' Aku berkata sambil dongak kelangit, sebiji aku tiru gaya Takuya Kimura dalam beberapa babak drama beliau. Memang dah menjadi kelaziman budak-budak sezaman dengan aku menjadikan gaya tangan, mulut, mata dan cara hembusan asap rokok Takuya Kimura sebagai rujukan utama bila berhadapan situasi-situasi begini.
“I just realize life is really great and people are awesome and another think life is worth living”. Aku memulakan sesi lanjutan pertemuan yang tak disangka ini dengan memejam mata sambil menggenggam tangan kiri dan dihalakan kearah langit.
Aku memilih berbicara begitu atas sebab apa yang baru saja berlaku boleh termasuk dalam kategori 'perkara yang luar biasa' bagi aku. Sebab? Simple.. baru je tadi aku mengamuk sakan dan hampir semua benda yang aku nampak dalam universiti ni aku benci. Kini suasana berubah 360 darjah. Rasa lapang dan damai dalam hati. Mungkin kerana dua sebab, satu sebab gadis ini dan satu lagi sebab nikotin yang sedang disedut masuk kedalam paru-paru aku ni.
Sigadis korea masih lagi memandang kebawah sambil tangannya rapat diatas peha tanda sopan.
“Do you know why?” sambung aku lagi kerana belum ada tindak balas dari gadis korea ini dan dia cuma mengelengkan kepala sambil senyum manis.
"Because I'm just in the bad situation. I am going crazy, upset angry, hated and humiliated because i had to bear all the mistakes which should be borne by others. Then suddenly you appear and everything changes 360 degrees." Aku terangkan dan sambung mendongak kelangit.
“I'm also in the bad situation” sambal tersenyum sipi-sipi manis gadis tersebut menyambung dengan sedikit pelat-pelat korea dan menundukkan kepalanya menunjukkan dia benar-benar menjaga kesopanan beliau dan benar-benar ingin meminta bantuan dari aku.
“Mr. Tanaka said you are Korean too and he said if I needed anything I could ask from you.” Sambung gadis ini lagi teragak-agak.
“Who is Mr. Tanaka? Err..I mean, Mr. Tanaka from which department?” belum sempat dia menyambung aku mencelah.
Siapa pulak Mr. Tanaka ni, cilaka mana pula beri harapan palsu?
“Ooo, yes. I’m so sorry.. Mr. Tanaka from accomodation office. He said he was the Head of Accomodation Department.” Sambung gadis tersebut dengan cemas.
Tiba-tiba aku terasa getaran dari dalam poket seluar menandakan ada panggilan masuk....bini aku call suruh balik sebab dah pukul 5.30 petang.

Comments